Robotyka, Embedded, C
Ostatnio pisałem, jak uruchomić projekt na STM32 na Eclipse. Polecałem wtedy używać starszej wersji – Eclipse Mars, ponieważ na Eclipse Neon nie działają poprawnie używane przeze mnie pluginy. Ostatnio udało mi się uruchomić STM32 na nowej wersji Eclipse i w tym artykule opiszę swoje uwagi. Do uruchomienia projektu na STM32 będziemy potrzebowali pluginów z pakietu […]
Ostatnio opisywałem szablon projektu na STM32 i konfigurację środowiska, więc teraz pora na jakiś praktyczny projekt. Będzie nim program grający melodie na silnikach. Kiedyś napisałem taki programik, żeby sprawdzić czy działa sterowanie silnikami w moim robocie. W tym czasie na Forbot.pl był konkurs na robota z akcentem świątecznym i Wśród nocnej ciszy w wykonaniu mojego […]
Nie tak dawno temu opisywałem szablon projektu na STM32F4, którego używam. Dzisiaj omówię konfigurację środowiska Eclipse do pracy z projektem pod Windowsem. Aby uruchomić projekt, będziemy potrzebować: kompilator ARM debugger – OpenOCD MinGW Środowisko Eclipse C/C++ Kompilator ARM i debugger Kompilator ARM i OpenOCD polecam ściągnąć ze strony www.freddiechopin.info. W momencie pisania tego artykułu najnowsza […]
Wczoraj byłem na PGS Software Talks w Gdańsku. Był to pierwszy tego typu event programistyczny, w jakim brałem udział. Miałem zamiar wybrać się już na poprzednią edycję, która odbywała się we wrześniu. Prelegentami byli wtedy jeden z użytkowników forum netwars.pl – Paweł Zajączkowski, który mówił o tym jak pisać czysty kod, oraz Piotr Konieczny z […]
Ostatnio po ciężkiej przeprawie dotarły do mnie dwie przesyłki. Pierwsza z nich zawierała obejmy do silników i felgi zrobione na drukarce 3D, a druga śrubki do montażu tych części. Obie przesyłki zostały nadane na początku grudnia, a dotarły do mnie na początku lutego. Poczta Polska jak zwykle się spisała. No ale skoro części w końcu […]
Dzisiaj opiszę używany przeze mnie szablon projektu STM32. Szablon poza kompilacją głównego projektu umożliwia również dodawanie unit testów i testów na docelowym sprzęcie. W artykule omawiam strukturę folderów i konfigurację za pomocą Makefile, które sprawdzają się na moje potrzeby. Kod źródłowy szablonu udostępniłem na GitHubie. Projekt generowany w IDE kontra własny szablon Jeśli korzystamy z […]
W poprzednim wpisie opisałem swoje zmagania z robotem Micromouse z zamierzchłych czasów. Dzisiaj opiszę drugą próbę, którą podjąłem w zeszłym roku. Od poprzednio opisywanego projektu minęły 3 lata. Przez ten czas nabrałem świadomości swoich słabości, z których za największą uznałem posługiwanie się lutownicą. Poza tym z dystansem podchodziłem do swoich umiejętności w dziedzinach elektroniki i […]
Dawno temu postanowiłem sobie, że zrobię robota micromouse z prawdziwego zdarzenia. Nie interesowało mnie samo wykonanie konstrukcji, która jest w stanie przejechać labirynt. Chociaż realizacja tego zadania jest sama w sobie osiągnięciem. Mój robot miał być szybki i wykorzystywać złożone algorytmy np. filtr Kalmana do pozycjonowania. Do tej pory wszystkie próby kończyły się porażkami. Mam […]
Jakiś czas temu w pracy dostałem zadanie uruchomienia modułu sprzętowego CRC na procesorze PIC32. W trakcie pracy wyszły pewne problemy, do rozwiązania których niezbędne było opanowanie teorii związanej z obliczaniem sum kontrolnych CRC. Zadanie to skłoniło mnie do dokładniejszej analizy problemu i podzielania się rezultatami w tym artykule. CRC (Cyclic Redundancy Check) to kod o […]
Zarówno w pracy, jak i w życiu codziennym zarządzanie czasem jest bardzo ważne. Szczególnie siedząc przed komputerem jesteśmy wystawieni na działanie wielu rozpraszaczy. Z drugiej strony człowiek może utrzymać maksymalną koncentrację tylko przez krótki czas. W ciągu dnia pracy możemy się zmusić do utrzymania koncentracji nawet przez kilka godzin, ale umysł nie pracuje wtedy tak […]
Nazwa ucgosu składa się z dwóch członów – uC oraz gosu. UC to skrót oznaczający mikrokontroler. Z układami tego typu mam już kilka lat doświadczenia zarówno zawodowego, jak i hobbystycznego i to głównie zagadnienia z tego obszaru będę opisywał. Gosu to określenie wzięte z koreańskiego, w żargonie graczy (szczególnie w Starcrafta) oznaczające osobę o wysokich […]
Robotyka, Embedded, C
Programowaniem zajmuję się zawodowo od 2012 roku. Moją specjalnością są systemy embedded, pracowałem już nad systemami safety critical, inteligentymi budynkami, czy Internet of Things. Jestem również wielkim fanem robotyki i w wolnym czasie robię własnego robota micromouse.